Allmänna villkor för deltagande i Svenska Postkodlotteriet

Allmänna villkor för deltagande i Svenska Postkodlotteriet, gällande från 2023-09-01

Filerna är i pdf-format och de flesta webbläsare kan visa dem. Annars kan du ladda hem Adobe Acrobat Reader. Du kan även ta del av våra Allmänna villkor i textform nedan.

Om tvist uppstår

Uppkommer en tvist mellan Svenska Postkodföreningen och en kund, vilken inte kan lösas genom en överenskommelse, ska tvisten avgöras av svensk domstol enligt svensk rätt. Tvist kan även prövas av Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”), Box 174, 101 23 Stockholm. ARN:s beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten ska lösas. Därutöver hänvisas till EU-kommissionens ODR-plattform, som är till för att ge konsumenter och företag en ingång för prövning av tvister som uppstått vid gränsöverskridande e‑handel.

Personuppgiftspolicy

Allmänna Villkor Svenska Postkodlotteriet

Allmänna villkor för deltagande i Svenska Postkodlotteriet gällande från och med 2023-09-01 och ersätter Allmänna villkor från 2023-01-02.

1. Definitioner

Adress: Adress på vilken Prenumeranten deltar i Lotteriet.

Allmänna villkor: Med Allmänna villkor menas dessa Allmänna villkor.

Andel: Avser antal andelar knutna till en Lott. Ju fler andelar desto större eventuell vinst i en Grannyran-dragning. Mer information om andelar finns på www.postkodlotteriet.se.

Dragning: Tillfälle då Vinnare slumpas fram baserat på Dragningsunderlaget genom en kontrollerad process tillsammans med extern part.

Dragningsunderlag: Lista över vilka Lottnummer som deltar inför varje Dragning. Dragningsunderlaget konfirmeras av extern part och ligger till grund för tillsyn av Lotteriet.

Folkbokföringsadress: Prenumerantens folkbokföringsadress som denna registrerat hos Skatteverket.

Insats: Kostnad för deltagande i Lotteriet, per lott och månad, framgår vid var tid på www.postkodlotteriet.se. Insatsen är olika beroende på om Prenumerant tecknat sig för Lott, Pluslott eller Premiumlott.

Lott: Avser en lott som deltar i Lotteriet och som innehas av Prenumerant och har tilldelats ett individuellt Lottnummer. Lott kan tecknas som Lott, eller, i uppgraderad version, som Pluslott eller Premiumlott. Begreppet ”Lott” omfattar både Lott, Pluslott och Premiumlott i dessa Allmänna villkor.

Lotteriet: Svenska Postkodlotteriet, dvs. det prenumerationslotteri för vilket SPF innehar spellicens.

Lottnummer: Varje Prenumerant tilldelas individuella lottnummer som baseras på en Postkod.

Operatör: Avser Svenska Postkodlotteriet AB, org.nr 556375-6328, med samma adress som SPF. SPF innehar spellicens avseende Lotteriet. Svenska Postkodlotteriet AB är det operatörsbolag som driver Lotteriet på uppdrag av SPF.

Postkod: Kombination av postnummer och bokstäver som antingen baseras på Folkbokföringsadressen eller bestäms i enlighet med punkt 6.

Plusdragning: Avser Dragning där Dragningsunderlaget består av Pluslotter och Premiumlotter.

Pluslott: Avser Lott som tecknats för att delta i Plusdragningar.

Premiumdragning: Avser Dragning där Dragningsunderlaget består av Premiumlotter.

Premiumlott: Avser Lott som tecknats för att delta i såväl Plus- som Premiumdragningar.

Prenumerant: Person som uppfyller villkoren för att vara Prenumerant enligt punkt 3.1.

Tillgodohavande: Innestående Insatser som ännu ej nyttjats för spel i Lotteriet.

Spelomgång: Är den specifika tidsperiod för vilken betald Lott deltar i Dragning. Mer information om Spelomgångarna i Lotteriet återfinns på www.postkodlotteriet.se.

SPF: Svenska Postkodföreningen, org. nr 802416-1146, Box 193, 101 23 Stockholm.

Särskild postadress: Särskild postadress registrerad hos Skatteverket i folkbokföringen för en person så att posten skickas till en annan adress än där personen är folkbokförd.

Vinnare: Prenumerant som slumpats fram som vinnare vid Dragning baserat på Dragningsunderlaget och därigenom vinner en vinst i Lotteriet.

Vinstplan: Vid var tid gällande vinstplan för Lotteriet som finns tillgänglig på www.postkodlotteriet.se.

2. Allmänt

2.1 För deltagande i Lotteriet tillämpar SPF och Operatören dessa Allmänna villkor med eventuella ändringar enligt avsnitt 2.4.

2.2 De vid var tid tillämpliga Allmänna villkoren finns tillgängliga på Lotteriets hemsida www.postkodlotteriet.se, samt kan beställas från Lotteriets kundservice.

2.3 Genom att registrera sig för att delta i Lotteriet och/eller betala den Insats som avser närmast efterföljande Spelomgång bekräftar Prenumerant att denne har tagit del av de Allmänna villkoren och att denne accepterar dessa.

2.4 SPF och Operatören har rätt att ändra de Allmänna villkoren med anledning av legala, tekniska eller kommersiella skäl. Ändringar kan även ske med anledning av SPF:s eller Operatörens ändrade rutiner eller av säkerhetsskäl. Eventuella ändringar träder i kraft i samband med närmast efterföljande Spelomgång, dock tidigast en (1) månad från det att de hållits tillgängliga på www.postkodlotteriet.se. Ändringar på grund av legala skäl, inklusive myndighetsbeslut, kan komma att träda i kraft tidigare. Om Prenumerant inte skulle acceptera en ändring har Prenumeranten rätt att säga upp dessa Allmänna villkor enligt punkt 12.1. Vid väsentliga ändringar kommer Prenumeranten att meddelas i enlighet med punkt 18 innan ändringarna träder i kraft.

3. Villkor för att vara Prenumerant

3.1 Prenumerant måste vara en fysisk person som (i) har folkbokföringsadress i Sverige, (ii) är fyllda 18 år, (iii) inte har förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken, (iv) inte är försatt i konkurs, (v) inte har skyddade personuppgifter, samt (vi) har betalat Insatsen. Prenumerant åtar sig att se till att dessa villkor är uppfyllda.

4. Vinnare i Lotteriet

4.1 Operatören genomför reportage om Vinnare av vinster i Lotteriet som publiceras i TV och annan media, vilket betyder att Prenumerantens namn och bild kan komma att bli offentliga. Mer information hittar du på www.postkodlotteriet.se.

4.2 Operatören kommer inte att fokusera på en enskild Vinnares namn och bild i marknadsföring utan att dessförinnan ha inhämtat dennes samtycke. Vinnare kan dock, utan att sådant särskilt samtycke inhämtas, förekomma på gruppbild i marknadsföring. (Med bild avses både stillbild och rörlig bild.)

4.3 I samband med att Operatören genomför reportage enligt ovan kan anhöriga/bekanta komma att kontaktas och informeras om Prenumerantens vinst. Genom att acceptera dessa Allmänna villkor är du införstådd med att Operatören kontaktar dina anhöriga/bekanta och informerar dessa vid eventuell vinst.

5. Anmälan om intresse för prenumeration

5.1 Person som vill delta i Lotteriet kan anmäla sitt intresse via svarstalong, per telefon eller på www.postkodlotteriet.se, eller annan nu eller i framtiden existerande kommunikationskanal. Efter en sådan intresseanmälan får personen skickat till sig; (i) ett tilldelat Lottnummer (se avsnitt 6); samt (ii) en faktura eller jämförbar information beroende av vald betalningsmetod avseende betalning av Insatsen för den närmast efterföljande Spelomgången.

5.2 Genom bland annat betalning av Insatsen, inom den tid och på det sätt som anges i avsnitt 7.1, är Prenumerant berättigad att delta i Lotteriet under den närmast efterföljande Spelomgången med sitt tilldelade Lottnummer. Om särskild anledning föreligger har SPF och Operatören dock rätt att ensidigt vägra låta person delta i Lotteriet.

5.3 Om person gör intresseanmälan på en svarstalong eller via postkodlotteriet.se med reserverat Lottnummer har SPF och Operatören trots detta rätt att tilldela personen ett annat Lottnummer.

6. Lottnummer

6.1 Det är det Lottnummer som vid var tid är registrerat på Prenumerant och för vilket Insats betalats som deltar i respektive Spelomgångs Dragning/-ar.

6.2 Lottnumret baseras normalt på postnummer med tillhörande gatuadress hänförlig till Prenumerants Folkbokföringsadress. Prenumerant har därutöver möjlighet att även erhålla Lottnummer som baseras på en annan gatuadress i Sverige, under förutsättning att Prenumeranten redan innehar en lott med Lottnummer som baseras på Prenumerantens Folkbokföringsadress. Det ska vara en gatuadress till vilken Prenumeranten har en anknytning, exempelvis en fritidshusadress eller tidigare Folkbokföringsadress.

6.3 Vid överteckning på aktuell Postkod reserverar SPF och Operatören sig rätten att tilldela Prenumerant ett annat Lottnummer än vad som anges i punkt 6.2 ovan och som baseras på annan Postkod. Lottnumrets närmare struktur och uppbyggnad beskrivs på www.postkodlotteriet.se.

6.4 Vid behov av omstrukturering på nationell, regional eller lokal nivå, har SPF och Operatören även rätt att göra sådana ändringar av befintliga Postkoder att Prenumerant tilldelas ett nytt Lottnummer vilket ersätter det tidigare Lottnumret. SPF och Operatören kommer i sådant fall att meddela Prenumerant och sådan förändring av Prenumerants Lottnummer börjar gälla vid den Spelomgång som anges i den information som tillsänds Prenumerant.

6.5 Om Prenumerants Lottnummer baseras på Prenumerantens Folkbokföringsadress, och Prenumeranten flyttar från sin Folkbokföringsadress, tilldelas så snart som möjligt ett nytt Lottnummer knutet till Prenumerantens nya Folkbokföringsadress. Vid tilldelning av sådant nytt Lottnummer överförs tidigare intjänade Andelar till det nya Lottnumret. SPF och Operatören har inte en skyldighet men däremot en rättighet att regelbundet göra adressuppdateringar. Prenumerant vars Lottnummer baseras på Prenumerants Folkbokföringsadress ska därför vid flytt omgående anmäla sin nya adress till Operatören. Observera att adressändring kan ske först när Folkbokföringsadressen ändrats hos Skatteverket.

6.6 Om Prenumerant vid flytt, utöver det nya Lottnumret, vill behålla även en lott på sin tidigare adress kan detta ske genom tecknande av ytterligare en Lott, knuten till den tidigare adressen. Operatören kommer att meddela Prenumerant från vilken Spelomgång den nya Lotten ska börja gälla.

6.7 Om Prenumerant vid flytt har Lottnummer knutet till annan adress än sin Folkbokföringsadress, dvs. Lottnummer knutna till tidigare adresser, eller annan adress såsom t.ex. fritidshusadress, tilldelas inte nya Lottnummer för dessa Lotter enligt punkt 6.5 ovan.

6.8 I de fall postnumret till den gatuadress som Prenumerantens Lottnummer baseras på ändras kommer Operatören att snarast möjligt tilldela Prenumeranten ett nytt Lottnummer som baseras på en Postkod som justerats med hänsyn till det ändrade postnumret. Även i de fall då SPF eller Operatören gör adressuppdateringar (med hjälp av Statens personadressregister, SPAR eller annat adressregister) har SPF och Operatören rätt att tilldela Prenumerant nytt Lottnummer om den Folkbokföringsadress eller Särskilda postadressen som då framkommer är en annan adress än den som Prenumeranten uppgivit. Sådan förändring av Prenumerants Lottnummer börjar gälla vid den Spelomgång som anges i den information som tillsänds Prenumerant i samband med meddelande om nytt Lottnummer. Denna bestämmelse innebär dock ingen skyldighet för SPF eller Operatören att regelbundet göra adressuppdateringar. Prenumerant är ensamt ansvarig för att adressändring anmäls till Operatören, dock först efter genomförd ändring av Folkbokföringsadress hos Skatteverket.

6.9 Om Prenumeranten har registrerat en Särskild postadress kan skriftlig information som tillsänds Prenumerant via post komma att skickas till den Särskilda postadressen. SPF och Operatören kan inte garantera att Prenumerantens Lottnummer kvarstår på Folkbokföringsadressen om Prenumerant registrerar Särskild postadress, utan i sådana fall kan Lottnumret komma att baseras på den Särskilda postadressen.

7. Insatser

7.1 En Insats betalas i förskott. Prenumerant har rätt att delta med fler än ett Lottnummer (antalet prenumerationer är begränsat till max tjugo (20) Lotter) i syfte att öka sin vinstchans och/eller sin del i eventuell vinst. Prenumerant deltar med de Lottnummer som betald Insats avser. Insatsen ska, för att delta i närmast efterföljande Spelomgång, dels vara Operatören tillhanda senast på förfallodagen för respektive Spelomgång, vilken anges på www.postkodlotteriet.se, eller annat sådant datum som anges på separat faktura/annat betalningsunderlag, dels ingå i det Dragningsunderlag som ligger till grund för varje dragning. Detta innebär alltså följande: (i) Är Prenumerants Insats – av vilken anledning som helst – inte Operatören tillhanda senast på förfallodagen för nästkommande Spelomgång, eller (ii) ingår inte Prenumerants Insats i Dragningsunderlaget för nästkommande Spelomgång, deltar inte Prenumerant i den Spelomgången. Kommer Insatsen Operatören tillhanda för sent avräknas istället Insatsen vid kommande fakturering, vilket Prenumerant informeras om t.ex. per brev, e-post eller sms. För deltagande i Lotteriet krävs att Prenumerant betalar Insatsen enligt detta avsnitt 7.1. Återbetalning av betalade Insatser görs inte för redan påbörjade Spelomgångar.

7.2 Vid autogirobetalning eller vid annat automatiskt betalningssätt kan Insatsen dras från anmält bankkonto eller motsvarande tidigast första bankdagen i den kalendermånad förfallodagen enligt punkt 7.1 ovan infaller.

7.3 Om behållningen på anmält bankkonto eller motsvarande inte räcker för betalning av Insatsen och/eller Insatserna kan det göras ytterligare uttagsförsök från bankkontot eller motsvarande tills behållningen räcker för betalning – dock ej senare än sista bankdagen i den kalendermånad förfallodagen enligt punkt 7.1 ovan infaller.

7.4 För betalning via autogiro gäller, utöver vad som angivits i dessa Allmänna villkor, även de villkor som gäller för medgivande av autogirobetalning.

7.5 Om betalning inte görs via autogiro eller via annat automatiskt betalningssätt kan Prenumerant få en faktura avseende betalning av Insats för nästkommande Spelomgång. Det belopp som Prenumerant ska betala anges på fakturan eller motsvarande. Fakturan förfaller till betalning i enlighet med vad som föreskrivs däri. För fakturering uttas en administrativ avgift per faktura.

8. Tillgodohavande

8.1 Prenumerants Tillgodohavande används för betalning i nästkommande Spelomgångar förutsatt att Tillgodohavandet uppgår minst till Insatsen. Om Tillgodohavandet understiger Insatsen, och betalning inte görs på annat sätt, kommer Prenumerant inte att delta i nästkommande Spelomgång. Utträder Prenumerant ur Lotteriet och har ett Tillgodohavande överstigande etthundra (100) kronor kan Prenumerant kontakta Lotteriets kundservice för överföring av Tillgodohavandet till ett av Prenumerant angivet bankkonto.

9. Lotteriet

9.1 Dragningar av Lottnummer sker i enlighet med Vinstplanen, vilken finns tillgänglig på www.postkodlotteriet.se.

9.2 På www.postkodlotteriet.se beskrivs förutsättningarna och de närmare villkoren för Grannyradragningar, vilka ska äga rum, inom ramen för Spelomgång, minst två gånger per kalenderår. I enlighet med de närmare förutsättningar som anges i Vinstplanen, har Prenumerant som deltar med visst Lottnummer i den Spelomgång där Grannyra-dragning görs även rätt att, för ökad Andel av eventuell vinst, tillgodoräkna sig deltagande i tidigare Spelomgångar, med samma Lottnummer, som hållits under innevarande års Spelomgångar.

9.3 På www.postkodlotteriet.se beskrivs förutsättningarna och de närmare villkoren för Premium- och Plusdragningar, vilka ska äga rum varje Spelomgång, under förutsättning att Pluslott respektive Premiumlott tecknats av Prenumerant. Premiumlott ingår också i Plusdragning.

10. Vinst

10.1 Den som enligt SPF:s och Operatörens prenumerationsregister är antecknad som innehavare av vinnande Lottnummer är berättigad att motta vinsten. Utbetalning av vinst görs inom fyra (4) veckor från det att respektive vinst i en Spelomgång har offentliggjorts. Vid varuvinster sker vinstutdelning i enlighet med aktuell underleverantörs leveransvillkor. Vid specialvinster, så som resevinster, kan särskilda villkor komma att behöva accepteras för att vinnare ska kunna nyttja vinsten.

10.2 Operatören genomför vinstbevakning åt Prenumerant. Dessutom kommer vinnande Lottnummer publiceras på www.postkodlotteriet.se.

10.3 I det fall vinst utbetalas via avi ska denna inlösas inom därpå angiven tid. Därefter åligger det respektive Vinnare att själv kontakta Operatören för att meddela hur vinsten ska utbetalas. Vinst måste alltid inlösas inom tolv (12) månader från det att respektive vinst i en Spelomgång har offentliggjorts (vilket sker på www.postkodlotteriet.se). Ej inlösta vinster tillfaller därefter Lotteriet.

11. Utebliven dragning

11.1 Om en Dragning inte har genomförts inom nittio (90) dagar från det att den ursprungligen skulle ha genomförts betalas Prenumerants Insats tillbaka. Om Operatören inte har tillgång till Prenumerants bankkontouppgifter överförs Insatsen till Prenumerants Tillgodohavande.

12. Upphörande av deltagande

12.1 Prenumerant har när som helst rätt att, skriftligen eller muntligen, meddela Operatören att denne önskar utträda ur Lotteriet. Uppsägning av autogiro måste ske senast fem (5) bankdagar innan nästa betalning om Prenumerant inte vill delta i nästkommande Spelomgång. Prenumerant har också rätt att upphöra med att betala Insatser, varvid denne inte längre är berättigad att delta i kommande Spelomgång. Operatören kan komma att kontakta Prenumerant för att säkerställa korrekt utträde ur Lotteriet.

12.2 Om Prenumerant inte deltar i Spelomgångar under en sammanhängande period om minst tolv (12) månader upphör Prenumeranten att vara Prenumerant och kundrelationen mellan SPF och Operatören och Prenumeranten anses ha upphört, förutsatt att Prenumeranten inte under denna tid har nyttjat SPF:s eller Operatörens tjänster eller erbjudanden. Om tjänster eller erbjudanden börjar nyttjas under sådan 12-månadersperiod löper en ny 12-månadersperiod från dagen för nyttjandet.

12.3 Eventuellt Tillgodohavande tillhörande Prenumerant hålls tillgängligt för utbetalning i tolv (12) månader från det att Prenumerant upphört att vara Prenumerant, därefter tillfaller Tillgodohavandet SPF och Operatören.

12.4 Den Prenumerant som inte har deltagit i Lotteriet under de två (2) senaste Spelomgångarna under det innevarande kalenderåret kan vidare förlora rätten till sitt Lottnummer när nytt kalenderår påbörjas. Om Prenumerant som förlorat rätten till sitt Lottnummer och återigen önskar delta i Lotteriet måste ny intresseanmälan göras.

12.5 I det fall att Prenumerant avlidit har Lotteriet rätt att, så snart Lotteriet underrättats därom, avsluta prenumerationen varvid ännu inte utnyttjade Insatser kommer att återbetalas. Prenumerationen ska anses avslutad då skriftlig underrättelse mottagits av Prenumerantens närstående eller Prenumerantens dödsbo, vilket senast ska anses ha skett fem (5) arbetsdagar från det datum underrättelsen skickats.

12.6 I det fall något av kriterierna i punkten 3.1 inte är uppfyllda äger SPF och Operatören rätt att avsluta prenumerationen. Således gäller även detta för Prenumeranter som avflyttar från Sverige och därmed saknar folkbokföringsadress i Sverige. SPF och Operatören äger även rätt att avsluta en prenumeration för det fall SPF eller Operatören finner eller misstänker att en Prenumerant inte följer dessa Allmänna villkor eller i övrigt inte fullgjort sina plikter mot SPF eller Operatören eller om det på annat sätt är påkallat att avsluta prenumerationen. SPF och Operatören ersätter inte förlust eller skada, varken direkt (såsom förlorad Insats) eller indirekt (såsom utebliven vinst), till följd av att Prenumerants prenumeration avslutats.

13. Personuppgifter

13.1 SPF och Operatören behandlar, såsom personuppgiftsansvariga, Prenumerants personuppgifter. Bland annat behandlas uppgifterna för att Prenumerant ska kunna medverka i Lotteriet och för att skicka marknadsföring och information till Prenumerant, t.ex. via telefon, post, e-post eller sms/MMS eller annan nu eller i framtiden existerande kommunikationskanal. Marknadsföringen och informationen avser SPF:s och Operatörens produkter och/eller tjänster inklusive marknadsföring av premier, erbjudanden, vinster och liknande i Lotteriet. Mer utförlig information om hur SPF och Operatören behandlar Prenumeranters personuppgifter hittar du på www.postkodlotteriet.se. Om Prenumerant har några frågor kring hur dennes personuppgifter behandlas är denne välkommen att kontakta Lotteriets Kundservice eller dataskyddsombudet på: DPO@postkodlotteriet.se.

14. Ansvarsbegränsning

14.1 SPF och Operatören ansvarar endast för fel beträffande Lotteriet orsakade av uppsåtligt agerande eller grov vårdslöshet från SPF:s eller Operatörens sida. SPF:s och Operatörens ansvar är begränsat till det belopp som motsvarar Prenumerants Insats för den Spelomgång där fel uppstått. Utöver vad som angivits i dessa Allmänna villkor ansvarar inte SPF eller Operatören för någon skada som Prenumerant kan komma att drabbas av.

15. Force majeure

15.1 SPF och Operatören är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra förpliktelser enligt dessa Allmänna villkor, om och i den mån underlåtenheten har sin grund i omständighet, som ligger utanför SPF:s och Operatörens kontroll, som inte skäligen borde ha förutsetts och/eller övervunnits och som förhindrar fullgörandet av förpliktelsen ifråga (såsom krig, krigshandling, naturkatastrof, pandemi, myndighetsåtgärder, förändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknad, nyckelpersons sjukdom och liknande omständigheter).

16. Klagomål och reklamationer m.m.

16.1 Klagomål eller anspråk i anledning av felaktig eller utebliven vinstutdelning eller annat liknande förhållande ska göras så snart som möjligt, dock senast tre (3) månader efter det att Prenumeranten upptäckte eller skäligen borde ha upptäckt det åberopade felet. Om sådant klagomål eller anspråk framställts efter nämnda tidpunkt anses anspråket förfallet om inte särskilda omständigheter föreligger.

16.2 Ett inkommet klagomål eller en reklamation som rör vinster kommer att behandlas av en reklamationsgrupp som har inrättats av Operatören.

17. Underleverantörer

17.1 SPF och Operatören äger anlita underleverantörer för att fullgöra åtaganden gentemot Prenumerant beträffande Lotteriet. SPF och Operatören ansvarar inte för eventuella brister i eller förseningar vid extern hantering, såsom vid post-, bank- eller Plusgirohantering eller annan nu eller i framtiden existerande kommunikationskanal.

18. Kommunikation

18.1 Kommunikation kan ske med Prenumerant, via e-post, sms/MMS, telefon eller annan nu eller i framtiden existerande kommunikationskanal som meddelats SPF eller Operatören. I undantagsfall kan kommunikation komma att ske via post. Kommunikation kan också ske via Lotteriets hemsida, www.postkodlotteriet.se. Det åligger Prenumerant att tillse att de kontaktuppgifter Operatören har till Prenumerant vid var tid är aktuella.

19. Tvist

19.1 Uppkommer en tvist mellan å ena sidan SPF och/eller Operatören och å andra sidan en Prenumerant, eller sådan fysisk person som har registrerat sig för att delta i Lotteriet, ska parterna i första hand försöka lösa tvisten genom en överenskommelse. Kan tvisten inte lösas genom en överenskommelse, ska tvisten avgöras av svensk domstol enligt svensk rätt. Tvist kan även prövas av Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”), www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm. ARN:s beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten ska lösas. För tvister vid gränsöverskridande e-handel se EU-kommissionens ODR-plattform, http://ec.europa.eu/odr.